Αττική Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Τρίτη, 17 Μάρτιος 2009 19:27

Η μεταλλουργία, που, όπως μας αποκάλυψε το μεταλλουργικό εργαστήριο στα Λαμπρικά Κορωπίου και ο λάκκος με τις σκωρίες στη Ραφήνα, ασκείται συστηματικά, προϋποθέτει εξειδίκευση της εργασίας, προάγει το εμπόριο και συντελεί στη συγκέντρωση πλούτου και πιθανώς στην έναρξη σχηματισμού οικονομικών-κοινωνικών τάξεων, καθώς και εγκαθίδρυση ισχυρής κεντρικής εξουσίας.

Ήδη από την αρχή της Πρωτοελλαδικής περιόδου αυτά τα φαινόμενα ανιχνεύονται στην αύξηση του πληθυσμού, η οποία πιστοποιείται από την κατακόρυφη αύξηση του αριθμού των θέσεων με οικιστικά λείψανα από τον Ωρωπό μέχρι και την πεδιάδα της Ελευσίνας και το Σούνιο. Οι μεγάλοι οικισμοί που αναπτύσσονται στη Ραφήνα και το κοντινό Ασκηταριό, στη Μαγούλα των Σπάτων, στο Κορωπί και τον ’γιο Κοσμά, διαθέτουν εξελιγμένη πολεοδομική οργάνωση και αρχιτεκτονική: έχουν πυκνή δόμηση, οδούς και πλατείες, μερικοί αναπτύσσονται σε χωριστές "συνοικίες" και διαθέτουν κτήρια στεγασμένα με πήλινες κεραμίδες. Μερικοί οικισμοί ασφαλίζονται με περίβολο (Αγρελίκι Μαραθώνας, Ραφήνα, Ασκηταριό, Άγιος Κοσμάς, Κορωπί), αλλά μόνο ο οικισμός στον λόφο Ζάγανι των Σπάτων περιβάλλεται από ισχυρό τείχος, μία μικρή πραγματική ακρόπολη. Επίσης, συνεχίζουν να δημιουργούνται λαξευτοί μεγάλοι υπόγειοι θάλαμοι, όπως στο Κορωπί, που πιθανώς χρησίμευαν μόνον ως αποθήκες και όχι ως κατοικίες.

Τα πολυάριθμα ευρήματα πιστοποιούν πληθυσμό με εκλεπτυσμένη αισθητική. Η πλούσια οικοσκευή αποτελείται από μεγάλες πήλινες εστίες, πολλά τετραποδικά σκεύη, πολυάριθμα αγγεία με πολυποίκιλα νέα σχήματα και διακόσμηση, που έχουν κατασκευασθεί για την κατανάλωση του ελαίου και του οίνου. Παράγονται σε μεγάλες ποσότητες, και αφενός τεκμηριώνουν την ύπαρξη μιας κοινωνίας που ζει με άνεση, μαρτυρούν όμως και την ικανότητα και δημιουργικότητα των τεχνητών της.

Η πρόοδος του τρόπου διαβίωσης απεικονίζεται και στα στοιχεία της πνευματικής ζωής του πληθυσμού. Μεγάλη είναι πλέον η φροντίδα για τους νεκρούς, που τη διαπιστώνουμε στα μεγάλα νεκροταφεία στο Τσέπι Μαραθώνος, με τους μικρούς, κτιστούς οικογενειακούς τάφους με συμβατικό δρόμο και θύρα. στην ακτή της Γλυφάδας, στον ’γιο Κοσμά, στο Μαρκόπουλο, αλλά και στους τάφους ενός πρωτοεμφανιζόμενου τύπου με υπόγειο λαξευτό θάλαμο, που έχουν βρεθεί στην Αθήνα (Ολυμπιείο) και τη Νέα Μάκρη. Οι τάφοι είναι η νέα κατοικία των νεκρών, στην οποία συνοδεύονται από πολυάριθμα αντικείμενα της καθημερινής τους ζωής (αγγεία, κοσμήματα και ειδώλια) και δέχονται εναγισμούς και ίσως προσφορές τροφών.

Επιπλέον, στην πίστη σε υπέρτατες φυσικές δυνάμεις πρέπει να οφείλεται η ανεύρεση θέσεων με προσφορές στις κορυφές των βουνών, όπως ο Υμηττός, όπως άλλωστε την ίδια εποχή και στην Κρήτη, αλλά πιθανώς και στην Ακρόπολη, όπου κάτω από το ιερό της Πανδρόσου βρέθηκε στρώμα με πρωτοελλαδικά ευρήματα. Με την έκφραση αυτής της θρησκευτικότητας ίσως συνδέονται τα σχετικά άφθονα ειδώλια βοοειδών και τα μαρμάρινα ειδώλια κυκλαδικού τύπου που βρίσκονται σε τάφους αλλά και οικισμούς. Τα μαρμάρινα ειδώλια, μαζί με αρκετά άλλα στοιχεία του υλικού πολιτισμού, δείχνουν τη στενή σχέση της Αττικής με τις Κυκλάδες. Αξιοσημείωτο, τέλος, είναι ότι μερικά ιδιόρυθμα κτίσματα της Πρωτοελλαδικής περιόδου, τα αψιδωτά κτήρια στην Ακαδημία Πλάτωνος και την περιοχή του μεγάλου αρχαίου ναού στη Μερέντα ή ο χώρος τους έτυχαν φροντίδας και σεβασμού στους ιστορικούς χρόνους που θα μπορούσε ίσως να ερμηνευθεί ως απόδοση τιμών σε ένδοξους προγόνους.

LAST_UPDATED2