echo $parameters['introduction'] ?>
(George's Site)
Αθήνα |
![]() |
![]() |
![]() |
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator |
Τετάρτη, 01 Απρίλιος 2009 10:43 |
Η οργάνωση της αττικής κοινωνίας σε ισχυρά αριστοκρατικά γένη αντανακλάται και στο νεκροταφείο του Κεραμεικού, όπου κατά τον 7ο και 6ο αι. π.Χ. παρατηρείται οργάνωση των τάφων σε μεγάλους τύμβους, όπου ενταφιάζονται τα μέλη των γενών μαζί με πλουσιότατα κτερίσματα. Η κίνηση αυτή ερμηνεύεται από τη σύγχρονη έρευνα ως "αντίδραση" των αριστοκρατών και επιστροφή τους σε παλαιότερα, ομηρικά, ταφικά έθιμα. Ο 7ος αι. π.Χ. είναι η μοναδική περίοδος κατά την οποία η Αττική εισάγει περισσότερα αγγεία, κυρίως κορινθιακά, απ' ότι εξάγει, αν και οι πειραματισμοί στη λεγόμενη πρωτοαττική αγγειογραφία είναι τολμηροί, με τα μυθολογικά θέματα να κυριαρχούν για πρώτη φορά σε όλη την επιφάνεια των αγγείων.
Ο δανεισμός "επί σώμασι" συνέχισε να ισχύει, οι πολλοί ήσαν δούλοι των ολίγων και η εξουσία βρισκόταν στα χέρια των τελευταίων. Ο λαός εξεγέρθηκε εναντίον τους και η σύγκρουση υπήρξε ισχυρή. Οι δύο πλευρές επέλεξαν διαλλακτή και άρχοντα τον Σόλωνα (594 π.Χ.). Εκείνος ελευθέρωσε τον δήμο, απαγόρευσε τον δανεισμό, παρέγραψε τα χρέη των πολλών, δημόσια και ιδιωτικά, και κατήργησε τους νόμους του Δράκοντος πλην του νόμου περί φονικών. Θέσπισε νέους νόμους, τους οποίους ανέγραψαν και έστησαν στην Βασίλειο στοά. Οι Αθηναίοι αναλόγως του εισοδήματος (πεντακοσιμέδιμνοι, ιππείς, ζευγίται) μπορούσαν να μετέχουν στην διοίκηση της πόλεως και να αναλαμβάνουν αντιστοίχως μεγαλύτερα ή μικρότερα αξιώματα. Οι πολίτες με μικρότερο εισόδημα είχαν δικαίωμα μόνον να συμμετέχουν στην εκκλησία του δήμου και τα δικαστήρια. Την βουλή συγκρότησε από 400 πολίτες, εκατό από κάθε μία από τις τέσσερις φυλές, ενώ στην βουλή του Αρείου Πάγου ανέθεσε τον έλεγχο της εφαρμογής των νόμων. Από την εποχή αυτή σώζονται οι πρώτες γραπτές μαρτυρίες για τη λειτουργία του πολιτεύματος, γεγονός που πιστοποιείται και από τις πρώτες αρχαιολογικές ενδείξεις για την ίδρυση της Αγοράς, στην ομαλή πλαγιά δίπλα στον λόφο του Αγοραίου Κολωνού και τη διαμόρφωσή της σε πολιτικό κέντρο. Η περιοχή δεν ήταν ελεύθερη και, εκτός από λίγους τάφους, φαίνεται ότι καλυπτόταν από κεραμικά εργαστήρια, όπως υποδηλώνει η τελευταία μελέτη της κεραμικής από αποθέσεις και πηγάδια της περιοχής. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να έγιναν από την αθηναϊκή πολιτεία σταδιακές απαλλοτριώσεις ιδιωτικών χώρων για τη διαδοχική κατασκευή των δημόσιων οικοδομημάτων. Τα πρώτα δημόσια κτήρια βρέθηκαν κάτω από τα θεμέλια του κλασικού Βουλευτηρίου και πιστεύεται ότι ίσως στέγαζαν τη σολώνεια Βουλή των Τετρακοσίων.
Κατά τον πρώιμο 6ο αι. π.Χ. (590-580 π.Χ) φαίνεται ότι ιδρύθηκε ο πρώτος μνημειακός ναός, το πρώτο Εκατόμπεδο στην Ακρόπολη, ενώ στην πόλη, στην περιοχή του Ολυμπιείου, ίσως να οικοδομήθηκε δωρικός ναός, τα θεμέλια του οποίου, διαστάσεων 31Χ60 μ., έχουν βρεθεί κάτω από το μεταγενέστερο ναϊκό οικοδόμημα. Ταυτόχρονα, η εμφάνιση της μνημειακής γλυπτικής την εποχή αυτή, οδηγεί στη δημιουργία των πρώτων αγαλμάτων κούρων και κορών, που στήνονται σε όλη τη διάρκεια του αιώνα, είτε ως αναθήματα στα μεγάλα ιερά (Ακρόπολη, Σούνιο), είτε ως επιτάφιο στα νεκροταφεία αστών (Κεραμεικός) ή γαιοκτημόνων (Μεσόγαια). Επίσης, η ανάπτυξη της μελανόμορφης αγγειογραφίας και η παραγωγή εξαιρετικών κεραμικών έργων οδηγεί στην αύξηση των εξαγωγών και στη σταδιακή κυριαρχία της Αττικής στις διεθνείς αγορές, κυρίως εις βάρος της ανταγωνίστριας Κορίνθου, στοιχεία που ενισχύει σημαντικά την αθηναϊκή οικονομία.
Η τυραννίδαΗ τυραννίδα
Ο Πεισίστρατος πέτυχε το 546/5 π.Χ., να καταλάβει για τρίτη φορά τηξν αρχή και να εγκαταστήσει τυραννίδα, που όχι μόνο διήρκεσε μέχρι τον θάνατό του (528/7 π.Χ.), αλλά την διατήρησαν και οι γιοι του μέχρι το 511/10 π.Χ. Στην διοίκηση της πόλεως υπήρξε πράος και δίκαιος εφαρμόζοντας μέσα πολιτικά παρά τυραννικά. Διοικούσε κατά τους νόμους, φρόντιζε όμως πάντοτε να αναλαμβάνουν τα κύρια αξιώματα μέλης της οικογενείας του. Ιδιαιτέρως μερίμνησε για τους άπορους γεωργούς, τους παραχώρησε γη και χρηματικά δάνεια, και συνέστησε σώμα δικαστών που περιερχόταν την ύπαιθρο και επίλυε επί τόπου τις διαφορές μεταξύ πολιτών. Η εντατική καλλιέργεια της γης αύξησε τους πόρους της πόλεως, διότι ο Πεισίστρατος επέβαλε στους γεωργούς την καταβολή της δεκάτης των παραγομένων. Η παράλληλη ανάπτυξη της βιοτεχνίας και του εμπορίου οδήγησε στην ακμή της πόλεως. Την άνθηση αυτή αντανακλούν τα έργα στην Ακρόπολη, ή έναρξη της οικοδόμησης του ναού του Ολυμπίου Διός και του Πυθίου στην ίδια περιοχή, το Πεισιστράτειο υδραγωγείο και η κατασκευή της Εννεακρούνου, για να διοχετεύεται το νερό της πηγής Καλλιρρόης παρά τον Ιλισό. Αλλά και τα ιδιωτικά αναθήματα, κυρίως κορών, στην Ακρόπολη και στα άλλα ιερά της Αττικής, καθώς και τα πολυτελή επιτύμβια μνημεία κατά την Αττική, τα οποία έφεραν αγάλματα κούρων και κορών, συνιστούν μαρτυρίες της ακμής.
Με βάση τα κατάλοιπα αυτά, έχει αναπτυχθεί μεγάλη φιλολογία για τη μορφή της αρχαϊκής Ακροπόλεως: μία ομάδα ερευνητών θεωρεί ότι κατά τον 6ο αι. π.Χ. στον ιερό βράχο υπήρχαν δύο μεγάλοι ναοί (το πρώτο εκατόμπεδον και ο αναφερόμενος στις πηγές "αρχαίος νεώς"), ενώ η άλλη ότι υπήρχε ένας μόνο ναός, τα θεμέλια του οποίου σώζονται ακόμη στα νότια του Ερεχθείου. Τα υπόλοιπα αρχιτεκτονικά και γλυπτά μέλη θεωρείται ότι ανήκουν σε μια ομάδα 5-6 μικρότερων οικημάτων, που ίσως προορίζονταν για τη λατρεία Αθηναίων ηρώων, όπως ο Κέκροψ και ο Ερεχθεύς. Τα περισσότερα από τα εναέτια γλυπτά χρονολογούνται γύρω στα μέσα του 6ου αι. π.Χ. και αποδίδουν θέματα από τους άθλους του Ηρακλή, γεγονός που ερμηνεύεται ως μία από τις πρώτες χρήσεις του ήρωα για πολιτική προπαγάνδα από τους τυράννους. Μετά το 525 π.Χ. ο μεγάλος ναός ανακατασκευάζεται περίπτερος με 6Χ12 κίονες και αποκτά για πρώτη φορά μαρμάρινα αετώματα, το ένα από τα οποία έχει θέμα τη Γιγαντομαχία. Τελευταία, ο ναός αυτός, ο επονομαζόμενος των Πεισιστρατιδών, χρονολογήθηκε χαμηλότερα και προτάθηκε η απόδοσή του στη νεαρή αθηναϊκή δημοκρατία.
Η εκ συγκυρίας δολοφονία του Ιππάρχου (514 π.Χ.), -ο στόχος ήταν ο πρεσβύτερος αδελφός του Ιππίας-, από τον Αρμόδιο και τον Αριστογείτονα υπήρξε η αρχή του τέλους της τυραννίδας. Μετά τον θάνατο του αδελφού του ο Ιππίας άσκησε με ιδιαίτερη σκληρότητα την διοίκηση, ώστε οι Αλκμεωνίδες, εκφράζοντας τα αισθήματα των Αθηναίων, τον έδιωξαν με την βοήθεια των Λακεδαιμονίων (511/10 π.Χ.). Την απελευθέρωση της όφειλε η πόλη κυρίως στην Σπάρτη, αλλά το δημοκρατικό αίσθημα των Αθηναίων την απέδωσε στον Αρμόδιο και τον Αριστογείτονα, τους οποίους τίμησε μετά θάνατον λίγο μετά την έξωση των τυράννων ως τυραννοκτόνους.
Οι τύραννοι έδειξαν ενδιαφέρον και για την Αγορά, γεγονός που έχει οδηγήσει τελευταία σε υποθέσεις ότι σε αυτούς θα πρέπει να αποδοθεί η πρώτη χωροταξική ανάπτυξή της, όχι όμως ως χώρου πολιτικών αλλά μάλλον αθλητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων καθώς και παρελάσεων των Αθηναίων οπλιτών και ιππέων. Στην περίοδο της δικής τους διακυβέρνησης χρονολογείται η ίδρυση του πρώτου Ελευσινίου και η οικοδόμηση του Κτηρίου F, που επειδή έχει κάτοψη μεγάλης οικίας, θα μπορούσε να είναι ο χώρος κατοικίας της οικογένειας των τυράννων, που είχε πλέον κατέβει από την Ακρόπολη. Γύρω στο 530-525 π.Χ., μια νέα καλλιτεχνική επινόηση των Αθηναίων έρχεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την τέχνη αλλά και την αθηναϊκή οικονομία. Πρόκειται για τη δημιουργία του ερυθρόμορφου ρυθμού στην αγγειογραφία, που έδωσε μεγάλη ώθηση στην εξέλιξη της κεραμικής, αναδεικνύοντας τα αθηναϊκά εργαστήρια σε κορυφαία εξαγωγικά καλλιτεχνικά κέντρα, που κυριάρχησαν στις αγορές συντρίβοντας τους εμπορικούς τους αντιπάλους. ΚλεισθένηςΚλεισθένης
Και οι δέκα Κλεισθένειες φυλές υπήρξαν συλλογικά σώματα, χωρίς όμως τοπικό χαρακτήρα. Τα μέλη κάθε μιας φυλής, οι φυλέται, έπαιρναν αποφάσεις για ζητήματα που αφορούσαν την φυλή τους, λατρευτικά κυρίως, αλλά και άλλες που αφορούσαν στην γη που κατείχε η φυλή, στην συμμετοχή τους στους αγώνες, στις τάξει των εφήβων κλπ. Φυλετική βάση είχε και ο στρατός, όπως τον αναδιοργάνωσε ο Κλεισθένης. Κάθε μία από τις δέκα φυλές προσέφερε μία τάξη οπλιτών και μία ίλη ιππέων. Την διοίκηση του στρατού είχαν οι αιρετοί από τον δήμο δέκα στρατηγοί, ένας από κάθε φυλή. Με τον χρόνο το αξίωμα του στρατηγού έγινε το σημαντικότερο της δημοκρατίας. Στις δέκα φυλές στηρίχθηκε και η συγκρότηση της βουλής των πεντακοσίων, την αποτελούσαν 50 μέλη από κάθε φυλή. Η βουλή ασκούσε την διοικητική εξουσία και μέρος της δικαστικής. Είχε όμως πρωτίστως και βουλευτικές αρμοδιότητες. Τα ζητήματα που απασχολούσαν την εκκλησία του δήμου, οι νόμοι, τα ψηφίσματα και όποιες άλλες αποφάσεις του, συζητούνταν προηγουμένως στην βουλή και επ' αυτών υπέβαλλε την εισήγησή της (προβούλευμα) στον δήμο. Παρά ταύτα, επειδή ένα σώμα 500 ανθρώπων δεν ήταν εύκολο να φέρει σε πέρας το καθημερινά διοικητικά καθήκοντα, η βουλή διαιρέθηκε σε δέκα πρυτανείες. Κάθε πρυτανεία αποτελείτο από τους 50 βουλευτές κάθε φυλής και ασκούσε την διοίκηση για το 1/10 του έτους, και οι πρυτάνεις συγκαλούσαν τον σύνολο της βουλής, όπως και την εκκλησία του δήμου, σε έκτακτες περιστάσεις. Η εκκλησία του δήμου συνερχόταν σε τακτικές και έκτακτες συνεδριάσεις στις οποίες συμμετείχαν όλοι οι ενήλικες Αθηναίοι πολίτες. Ήταν το κύριο πολιτικό όργανο της Αθηναϊκής δημοκρατίας και ασκούσε την υπέρτατη νομοθετική εξουσία. Ψήφιζε τους νόμους και τα ψηφίσματα, αποφάσιζε περί πολέμου ή ειρήνης και εξέλεγε τους αιρετούς άρχοντες. Οι μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη υπήρξαν κεφαλαιώδους σημασίας για την ανάπτυξη της Αθηναϊκής δημοκρατίας, που βρήκε την ολοκλήρωσή της προς τα μέσα του 5ου αι. π.Χ. με τις μεταρρυθμίσεις του Εφιάλτου και κατόπιν του Περικλέους. Η περίοδος από την εγκαθίδρυση της αθηναϊκής δημοκρατίας (508/7 π.Χ.), με πρωτοβουλία του Κλεισθένη, έως την καταστροφή της πόλης από τους Πέρσες (480 π.Χ.) χαρακτηρίζεται από την πρώτη εφαρμογή του νέου πολιτεύματος. Οι νέοι θεσμοί οδήγησαν αντίστοιχα στην ανάπτυξη της Αγοράς ως κέντρο της δημόσιας ζωής και της πολιτικής δραστηριότητας του κράτους. Την ίδια περίοδο διαμορφώθηκε στην Πνύκα ένας υπαίθριος ημικυκλικός χώρος, στον οποίο συνέρχονταν, μετά τις δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις, όλοι ανεξαιρέτως οι Αθηναίοι πολίτες για να ακούσουν τις προτάσεις και να λάβουν με ψηφοφορία τις αποφάσεις για τη ρύθμιση των πολιτικών πραγμάτων της πόλης τους. Στην ίδια την Αγορά αρχίζει η οικοδόμηση αρκετών νέων κτηρίων, όπως του βουλευτηρίου για τη στέγαση της νέας Βουλής των Πεντακοσίων και της Βασιλείου στοάς, ως έδρας του άρχοντος βασιλέως, ενός από τους δέκα ετήσιους άρχοντες του νέου πολιτεύματος. Στη δυτική πλευρά, στους πρόποδες του λόφου του Αγοραίου Κολωνού, κτίστηκαν επίσης μικρά ιερά προς τιμή του Διός, του Απόλλωνος και ίσως της Μητέρας των θεών, ενώ στη βόρεια πλευρά ένας μαρμάρινος βωμός της Αφροδίτης |
LAST_UPDATED2 |