Gistor

(George's Site)

Διαφήμιση

Δομές της Εκκλησίας

Όταν ο Κωνσταντίνος νομιμοποίησε και στη συνέχεια ευνόησε τη χριστιανική Εκκλησία, αυτή είχε ήδη ζωή τριών αιώνων και η φυσιογνωμία της ήταν ουσιαστικά παγιωμένη- ωστόσο, η νέα αυτή κατάσταση θα επιφέρει στους κόλπους της βαθιές αλλαγές. Η Εκκλησία αρχίζει να συμβιώνει με μια αυτοκρατορία που η μεταστροφή της στον χριστιανισμό εμφανίζεται ως έργο της θείας πρόνοιας. Οι αλλαγές επηρεάζουν τόσο την τοπική Εκκλησία, που ταυτίζεται με την πόλη, όσο και την οικουμενική Εκκλησία, της οποίας τα κεντρικά όργανα ενδυναμώνονται μέχρι να αποκτήσουν, επί Ιουστινιανού, αν όχι κάποια ισορροπία τουλάχιστον μόνιμους και ισχυρούς θεσμούς, που θα χρησιμεύσουν ως σημείο αναφοράς καθ' όλη τη βυζαντινή περίοδο.

Ο επίσκοπος, η Εκκλησία του, η πόλη του

E-mail Εκτύπωση PDF

Η τοπική Εκκλησία που συσπειρώνεται γύρω από τον επίσκοπο της είναι το θεμελιώδες κύτταρο της χριστιανικής Εκκλησίας. Η δομή της έχει κληρονομηθεί από τους περασμένους αιώνες, αλλά μετασχηματίζεται. Το καθεστώς των κληρικών και της περιουσίας των Εκκλησιών το ορίζει πλέον ο νόμος. Οι επίσκοποι έχουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο μέσα στις πόλεις των οποίων ο πληθυσμός είναι κατά το πλείστον χριστιανικός, και οι αυτοκρατορικές αρχές συνηθίζουν πλέον να απευθύνονται σε αυτούς για διοικητικά ζητήματα.

Τελευταία Ενημέρωση ( Τετάρτη, 19 Νοέμβριος 2008 17:31 ) Περισσότερα...
 

Η ιεραρχία των επισκόπων

E-mail Εκτύπωση PDF

Οι τοπικές Εκκλησίες δεν είναι ξεκομμένες, αλλά αποτελούν τμήμα της οικουμενικής Εκκλησίας, στην πράξη της Εκκλησίας της Αυτοκρατορίας, στην οποία ενσωματώνονται μέσω ενδιάμεσων βαθμίδων: Εκκλησίες της ίδιας επαρχίας, και αργότερα σύνολα που συμπεριλαμβάνουν πολλές επαρχίες, και είναι ακριβώς στο επίπεδο αυτό που εμφανίζονται τότε οι πιο σημαντικές καινοτομίες.

Τελευταία Ενημέρωση ( Τετάρτη, 19 Νοέμβριος 2008 17:31 ) Περισσότερα...
 

Ρώμη και Κωνσταντινούπολη

E-mail Εκτύπωση PDF

Στη Νεαρά 123, ο Ιουστινιανός διακρίνει "τους μακαριωτάτους αρχιεπισκόπους και πατριάρχας" και αναφέρει, κατά την τάξη, τη Ρώμη, την Κωνσταντινούπολη, την Αλεξάνδρεια, την Αντιόχεια, τα Ιεροσόλυμα. Οι πέντε έδρες δεν επηρεάζουν εξίσου τη ζωή της αυτοκρατορικής Εκκλησίας. Η Κωνσταντινούπολη, που το πατριαρχείο της βρίσκεται σε πλήρη άνθηση, και η Ρώμη, που ενσωματώνεται ξανά στην αυτοκρατορία από τον Ιουστινιανό, πρέπει να εξεταστούν πρώτες.

Τελευταία Ενημέρωση ( Τετάρτη, 19 Νοέμβριος 2008 18:13 ) Περισσότερα...
 

Αλεξάνδρεια, Αντιόχεια, Ιεροσόλυμα, άλλες περιφέρειες

E-mail Εκτύπωση PDF

Από τον 6ο αιώνα και μετά, οι πατριάρχες της Ανατολής, μολονότι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τη δύναμη της Κωνσταντινούπολης, παραμένουν ωστόσο σημαντικοί παράγοντες για τη ζωή της Εκκλησίας. Η Αλεξάνδρεια και η Αντιόχεια, που έχουν και μεταξύ τους διαφορές, αποδυναμώνονται αμφότερες από τις διαιρέσεις που επιφέρουν οι χριστολογικές έριδες. Όσο για το νεότευκτο πατριαρχείο Ιεροσολύμων, που εμφανίζεται πιο ενωμένο, οφείλει την αίγλη του στο γεγονός ότι εδρεύει στους Αγίους Τόπους.

Τελευταία Ενημέρωση ( Τετάρτη, 19 Νοέμβριος 2008 18:16 ) Περισσότερα...
 

Ο αυτοκράτορας, οι σύνοδοι, το Κανονικό Δίκαιο

E-mail Εκτύπωση PDF

Πέρα από την ποικιλομορφία, την ενότητα της Εκκλησίας την εξασφαλίζουν δύο θεσμοί: ο αυτοκράτορας, με τρόπο μόνιμο, και, ευκαιριακά, οι μεγάλες αυτοκρατορικές σύνοδοι που αποκαλούνται οικουμενικές. Η διαμόρφωση του Κανονικού Δικαίου αποτελεί καθρέφτη του τρόπου με τον οποίο οι αποφάσεις των συνόδων και η αυτοκρατορική νομοθεσία ρυθμίζουν από κοινού την ζωή της Εκκλησίας.

Τελευταία Ενημέρωση ( Τετάρτη, 19 Νοέμβριος 2008 18:01 ) Περισσότερα...
 

Εγγραφειτε στο Newsletter μας


Έχουμε 19 επισκέπτες συνδεδεμένους

Το Site φαίνεται καλλίτερα με:
και 

Συντομα Βοηθητικα Μηνυματα

Το περιεχόμενο του Site που είναι προσβάσιμο από τους απλούς επισκέπτες είναι περιορισμένο. Μόνο τα μέλη έχουν πλήρη πρόσβαση σε όλο το περιεχόμενο. Μόλις κάνετε Login θα εμφανισθούν όλες οι επιλογές από το Μενού Περιεχόμενα.