echo $parameters['introduction'] ?>
(George's Site)
Ο θάνατος του Π. Μελά (12/25 Οκτωβρίου 1904) |
![]() |
![]() |
![]() |
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator |
Σάββατο, 08 Νοέμβριος 2008 12:41 |
Πράγματι, την επομένη, Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου / 1 Οκτωβρίου το σώμα του Μελά ξαναμπαίνει στο χωριό και μαζεύεται στην κεντρική πλατεία του χωριού. Ο Μελάς μαζεύει στο σχολείο του χωριού τους δημογέροντες και προύχοντες του χωριού και αφού πρώτα τους μιλάει στη συνέχεια συστήνει επιτροπή ασφαλείας για το χωριό. Συγχρόνως αναγκάζει 7 ρουμανίζοντες οικογένειες να αποσύρουν τα παιδιά τους από το σχολείο ενώ συγχρόνως διώχνει το ρουμανίζοντα δάσκαλο του χωριού. Στη συνέχεια παίρνει όλο το σώμα και αναχωρεί για Την ίδια μέρα Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου / 2 Οκτωβρίου και τις δύο επόμενες ο Καούδης και το σώμα του μένουν μέσα στο
Τις επόμενες δέκα ημέρες ο Μελάς με το σώμα περιφέρεται στη περιοχή προσπαθώντας να οργανώσει την ελληνική άμυνα. Αποφασίζει να χρησιμοποιεί την
Την Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου / 9 Οκτωβρίου ο Καούδης λαβαίνει επιστολή από τον Καραβαγγέλη στην οποία του λέει να προσέχει μέχρι να έρθει η άνοιξη έστω και αν μειώσει τη δράση του, αρκεί τα χωριά της περιοχής (Πισοδέρι, Λέχοβο) να προφυλαχθούν από τους κομιτατζήδες. Στη συνέχεια συναντάει τον παπα Σταύρο ο οποίος του αναφέρει ότι οι τραυματισμένοι φιλοξενούνται στο σπίτι του όπου τους επισκέφθηκε ο γιατρός Μενέλαος Βαλάσης από τη Φλώρινα, και σύντομα θα γίνουν καλά. Στη συνέχεια αποφασίζει να φύγει και να κατευθυνθεί προς Μπελκαμένη για να συναντήσει τον Μελά. Η συνεχής όμως και ραγδαία βροχή αναγκάζει το Καούδη να παραμείνει στην περιοχή όπου την επομένη συναντάει απεσταλμένο από το Κέντρο Φλωρίνης ο οποίος του λεει (όπως ο ίδιος αναφέρει στο ημερολόγιό του) να μην πάει στη Μπελκαμένη προς συνάντηση του Μελά αλλά να παραμείνει στην περιοχή όπου θα έλθει εκείνος για να συναντηθούν . Πράγματι ο Καούδης στις 28 Σεπτεμβρίου / 11 Οκτωβρίου στέλνει δύο άντρες στο βουνό πάνω από την Την Κυριακή 3/16 Οκτωβρίου ο Καούδης λαβαίνει επιστολή του Μελά με ημερομηνία 1/10 στην οποία του ζητάει να συναντηθούν το ίδιο βράδυ σε κάποιο (άγνωστο για τον Καούδη και τους οδηγούς του) σημείο. Ο Καούδης ζητάει από τον Κύρου και τον Ντίνα να τους οδηγήσει στο σημείο που καθορίζει ο Μελάς, αλλά και οι δύο δηλώνουν άγνοια σημείου με τα ονόματα που έγραψε ο Μελάς στην επιστολή του. Επειδή όμως ο Μελάς ορίζει σαν σημείο συνάντησης το νερό που υπάρχει στο δάσος και επειδή μεταξύ Τύρσιας και Νερέτι υπάρχει μία μικρή λίμνη μέσα στο δάσος υποθέτουν ότι το σημείο συνάντησης είναι εκεί και ο Καούδης αφού αφήνει στο Ζέλοβο τραυματίες και αρρώστους ξεκινάει. Πράγματι το σώμα φθάνει στο σημείο της συνάντησης αλλά δεν βρίσκουν τον Μελά, ενώ συγχρόνως αρχίζει να πέφτει ραγδαία βροχή Ο Καούδης αποφασίζει και στέλνει στη Την Τετάρτη 6/19 Οκτωβρίου το σώμα του Καούδη μένει μέσα στο χωριό αλλά το βράδυ αναγκάζεται να φύγει για Ζέλοβο. Τουρκικό απόσπασμα από την Καστοριά ήρθε στο Όστιμο και ζήτησε να μείνει και αυτό μέσα. Εν τω μεταξύ ο Έλληνας πρόξενος του Μοναστηρίου Δημήτριος Καλλέργης αντικαθίσταται από τον Φίλιππο Κοντογούρη ο οποίος φθάνει σιδηροδρομικώς από τη Θεσσαλονίκη στις 7/20 Οκτωβρίου. Το Σάββατο 9/22 Οκτωβρίου ο Καούδης στέλνει τον Ντίνα ντυμένο χωρικά να στήσει ενέδρα στον ρουμανίζοντα του Πισοδερίου Τσολάκη στο δρόμο προς την Πρέσπα, αλλά επέστρεψε άπρακτος, το ίδιο έγινε και δυο μέρες αργότερα αλλά πάλι χωρίς αποτέλεσμα. Την ίδια μέρα ο Μελάς βρίσκεται στη Νεγκοβάνη όπου φθάνουν για ενίσχυσή του το σώμα του Καραλίβανου το οποίο αποτελείται από τους:
Φθάνουν επίσης 17 Κρητικοί αντάρτες μεταξύ των οποίων είναι οι:
Στο ίδιο χωριό έφθασε επίσης ο παλιός καπετάνιος Ιοβάνης με δέκα παλικάρια. Την Κυριακή 10/23 Οκτωβρίου ο παπά Σταύρος στέλνει δυο Μοναστηριώτες ένα Βαγγέλη και έναν Σπύρο για να καταταγούν στο σώμα του Καούδη. Τη Δευτέρα 11/24 Οκτωβρίου ο Καούδης μαζεύει τους προύχοντες του Ζελόβου και τους παροτρύνει να δημιουργηθεί φρουρά η οποία θα φυλάει το χωριό από πιθανές επιθέσεις κομιτατζήδων. Είναι αδύνατο να κάθεται άπρακτο όλο το σώμα στο Ζέλοβο να το φυλάει. Εκείνοι όμως δεν δέχονται και ζητάνε μισθό. Το ίδιο βράδυ στέλνει τον Ντίνα στη Σιάτιστα για να στείλει τον πατέρα του στη Καστοριά να ενημερώσει εκεί. Την Τρίτη 12/25 Οκτωβρίου ο παπα Σταύρος ειδοποιεί τον Καούδη οποίος φεύγει από το Ζέλοβο για να συναντήσει στο Πισοδέρι τον γιατρό Στέργιο Ματσάλη ο οποίος του ζητάει να πάνε και προς το Μοναστήρι. Ο Καούδης του απαντάει ότι είναι δύσκολο να φύγουν από την περιοχή, υπάρχει κίνδυνος οι κομιτατζήδες να καταστρέψουν το Ζέλοβο και το Πισοδέρι.. Τελικά ο Ματσάλης δέχεται το σχέδιο του Καούδη να δημιουργηθούν αμυντικές φρουρές στα δύο χωριά με μισθωτούς άνδρες. Την επομένη 13/26 Οκτωβρίου ο Καούδης παίρνει γράμμα από τη Στάτιστα ότι ο Μελάς βρίσκεται στο χωριό και συνάντησε και τον Ντίνα. Ορίζει δε και μέρος για να συναντηθούν το βράδυ. Από το ημερολόγιο του Καούδη φαίνεται ότι είναι ευχαριστημένος με την άφιξη και την προσεχή συνάντηση με τον Μελά. Ο Κύρου όμως δηλώνει την αντίρρησή του να μεταφερθεί το σώμα στη Στάτιστα και παρά την επιμονή του Καούδη να πάει το σώμα να παραλάβει το Μελά, εκείνος στέλνει δύο άνδρες να τον παραλάβουν. Ο Καούδης με τους άνδρες του πηγαίνει στο Ζέλοβο περιμένοντας τους δύο που έστειλε ο Κύρου και το σώμα του Μελά, αλλά δεν φθάνει κανείς. Στις 12/25 Οκτωβρίου ο Μελάς βρίσκεται κοντά στο χωριό Στάτιστα, αποφασίζει δε να προχωρήσει προς Ζέλοβο και Πισοδέρι. Η ραγδαία βροχή δεν τον αφήνει να συνεχίσει και αναγκάζεται να κατευθυνθεί προς τη Στάτιστα. Στο χωριό συναντάει τον Ντίνα ο οποίος αναλαμβάνει να μοιράσει το σώμα σε διάφορα σπίτια. Την επόμενη ημέρα ο Μελάς παραμένει στο χωριό και συναντάει διάφορους παράγοντες. Όμως η παρουσία του σώματος στο χωριό γίνεται αντιληπτή από τον Μήτρο Βλάχο, ο οποίος στέλνει μια γυναίκα στο τουρκικό τμήμα που εδρεύει στο Είναι δύσκολο να αναπαραστήσουμε με ακρίβεια τα όσα συνέβησαν εκείνο το απόγευμα στο χωριό. Όσοι από τους άνδρες του Μελά ήταν παρόντες στη σύγκρουση αλλά και άλλοι που δεν ήταν παρόντες, περιγράφουν στα απομνημονεύματά τους με διαφορετικό τρόπο τα συμβάντα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις αναφορές του πρόξενου Μοναστηρίου για το θάνατο του Μελά. Ο Κοντογούρης χρησιμοποιεί σαν πηγές τα αναφερθέντα σε αυτόν από τον Αγοραστό (τον οποίο ο ίδιος έστειλε εκεί μόλις έμαθε το θάνατο του Μελά) και τα όσα έγραψε αργότερα στις 16/29 Οκτωβρίου ο Πύρζας από το Ζέλοβο Την επομένη Πέμπτη 14/27 Οκτωβρίου ο Καούδης βρίσκεται στο Ζέλοβο, όπου έρχονται οι Πύρζας και Ντίνας με τρία άλλα παλικάρια και του διηγούνται τα όσα συνέβησαν την προηγούμενη. Ο Καούδης στην αρχή σκέφτεται να πάρει τους άνδρες του και να πάει στη Στάτιστα αλλά τελικά προτιμάει να στείλει πρώτα άνθρωπο για να δει αν οι Τούρκοι είναι ακόμα εκεί. Το βράδυ στο Ζέλοβο έρχεται και ο Καραλίβανος με τον Πούλακα και άλλους 8 άνδρες. Αργότερα ο Καούδης βγαίνει έξω από το χωριό ενώ στέλνει τον Ντίνα στη Στάτιστα για να μάθει λεπτομέρειες. Ο Καούδης επιστρέφει στο Ζέλοβο την επομένη το βράδυ ελπίζοντας ότι θα μάθει νεώτερα, αλλά ο Ντίνας δεν έχει φανεί. Το Σάββατο 16/29 Οκτωβρίου έρχεται στο Ζέλοβο ο Ντίνας ο οποίος του αναφέρει ότι ο Μελάς πέθανε και άλλοι 7 παραδόθηκαν. Οι υπόλοιποι άνδρες έφυγαν από το χωριό προς άγνωστη κατεύθυνση. Το απόγευμα ένα βλάχος τους πληροφορεί ότι τρεις άγνωστοι βρίσκονται κοντά στο Κονομπλάτι οι οποίοι έπρεπε να ήταν Έλληνες γιατί δεν ήξεραν να μιλήσουν την τοπική γλώσσα . Ο Καούδης και ο Κύρου αποφασίζουν να πάνε στη Μετά το θάνατο του Μελά, η κατάσταση των ανδρών του είναι αποκαρδιωτική. Δεν ξέρουν τι να κάνουν. Ο Πύρζας είναι αποφασισμένος να πάει στην Αθήνα για να παραδώσει τον οπλισμό και τα προσωπικά είδη του Μελά στην οικογένειά του. Μαζί του έχουν αποφασίσει να επιστρέψουν αρκετοί. Άλλοι επιθυμούν να παραμείνουν, και μόνο όταν μαθαίνουν ότι ο Καούδης προσπαθεί να κρατήσει ορισμένους άνδρες από το σώμα του Μελά αποφασίζουν μερικοί να μείνουν. Ο Ανδρέας Δικώνυμος αποφασίζει να μείνει στο Λέχοβο, ο Λαμπρινός στη Μπελκαμένη και ο Πούλακας στη Νεγκοβάνη. Οι τρεις αυτοί θα σχηματίσουν μικρά σώματα και θα παραμείνουν στα χωριά αυτά και στη γύρω περιοχή για την προστασία των Πατριαρχικών και τη δίωξη των Εξαρχικών.
Εκτός από τους τρεις τελευταίους, από το σώμα του Μελά μένουν και κατατάσσονται στο σώμα του Πούλακα ο Σκαλίδης και ο Νικολούδης. Την επομένη Τετάρτη 20 Οκτωβρίου / 2 Νοεμβρίου ο Καούδης στέλνει επιστολή στο Καραβαγγέλη περιγράφοντας τα γεγονότα και την επομένη συναντάει τους Γραμμενόπουλους. Είναι γενική η απογοήτευση των ανθρώπων της περιοχής από το θάνατο του Μελά. Στο Λέχοβο ο Καούδης λαβαίνει επιστολή από τον Καραβαγγέλη ο οποίος τους ζητάει να μην φύγει κανείς αλλά να συγκεντρωθούν όλοι στο Σύμφωνα με τον Daikin, στις 21 Οκτωβρίου, μια ελληνική ομάδα μπαίνει στο Λέσκοβιτς (νότια της Φλώρινας) και σκοτώνει τον εξαρχικό αρχηγό του χωριού και τέσσερις άλλους. Το Σάββατο 23 Οκτωβρίου / 5 Νοεμβρίου ο Καούδης εξακολουθεί να βρίσκεται στο Λέχοβο όπου λαβαίνει και άλλη επιστολή από τον Καραβαγγέλη ο οποίος του ζητάει να συναντηθούν στο Τσιρίλοβο ή στο Κωσταράζι. Και πάλι ο Καούδης ειδοποιεί τους καπετάνιους του Μελά για την εντολή του Καραβαγγέλη. Την Τρίτη 26 Οκτωβρίου / 8 Νοεμβρίου συναντιούνται στο Λέχοβο ο Καούδης με τον Πύρζα, Καραλίβανο και τον Πούλακα με τους άνδρες τους και ξεκινούν όλοι, πλην του Πούλακα ο οποίος θα τους ακολουθήσει την επομένη, για το Τσιρίλοβο. Την επομένη ο Καούδης και οι άνδρες του βρίσκονται στον Αγ. Νικόλαο Τσιριλόβου ενώ οι υπόλοιποι στο διπλανό δάσος. Από εκεί στέλνει ανθρώπους να ειδοποιήσουν το Καραβαγγέλη. |
LAST_UPDATED2 |